Apakah Resume Dan Mengapa Resume Penting?


Resume ialah satu hingga dua muka surat dokumen ringkasan  berkaitan objektif kerjaya anda, pengalaman profesional dan pencapaian, dan latar belakang pendidikan anda. Bahagian header resume perlu mengandungi nama anda, alamat dan maklumat kenalan. Bahagian body resume pula perlu dipecahkan kepada beberapa seksyen seperti berikut: Objektif kerjaya, profil /summary, pengalaman profesional, pencapaian, skolastik, dan rujukan.

Objektif kerjaya anda harus ringkas, biasanya dua ayat; ia harus memberikan bakal majikan anda idea tentang bagaimana anda ingin bergerak ke hadapan dalam kehidupan profesional anda. Profil ringkas atau summary perlu membincangkan mengenai siapa dan kemahiran serta pengalaman anda yang terbaik berkenaan dengan tugas yang anda minati.

Summary, dan juga bahagian-bahagian lain resume anda, tidak seharusnya mengandungi maklumat peribadi yang mendedahkan etnik, orientasi seksual, status perkahwinan, umur, keadaan hidup, atau apa-apa maklumat peribadi lain yang tidak langsung berkaitan dengan kerjaya anda. Profil peribadi / summary hanya perlu mengandungi beberapa ayat yang ditulis dengan baik yang menyampaikan apa yang anda boleh membawa ke meja dari segi kerja yang tertentu.

Gunakan seksyen ini untuk menarik perhatian majikan, tetapi tidak perlulah sampai ke laut dalam untuk cuba menjadi kreatif - Be profesional ok! Senaraikan pengalaman anda sekurangnya mengandungi 1-5 pengalaman kerja anda. Bermula dengan pengalaman pertama hingga pekerjaan anda sekarang (susun ikut kronologi). Senaraikan pengelaman anda itu termasuklah tempoh tarikh pekerjaan anda, nama syarikat atau majikan tempat anda bekerja itu, dan bandar serta negeri anda bekerja (alamat penuh tempat kerja adalah TIDAK perlu). 

Nyatakan jawatan dan tanggujawab (tugas) utama anda, dengan memberi penekanan kepada tugas-tugas yang berkaitan dengan jenis kerja yang anda sedang cari. Sekiranya ada, masukkan sekali taraf pendidikan anda sama ada pendidikan kolej, ijazah dan kerja lepasan ijazah, serta mana-mana kursus atau pensijilan profesional yang berkaitan dengan pembangunan kerjaya anda. Pencapaian, jawatan sukarelawan, penerbitan dan minat anda boleh senaraikan sekali jika mereka memintanya untuk dijadikan rujukan kepada pengalaman kerja anda.



Dalam dunia internet yang didorong oleh persaingan carian pekerjaan, RESUME anda menjadi talian hayat untuk anda 'represent' kepada bakal majikan yang berpotensi. Jangan hairan jika anda sudah menghantar resume ke-37 syarikat namun satu pun belum panggil anda untuk di temuduga.  Resume sebenarnya berkhidmat sebagai alat untuk menarik perhatian, seterusnya dapatkan temuduga atau mendapatkan pekerjaan. Resume yang hebat akan membuat anda lebih menonjol dari calon-calon lain dengan mempamerkan kemahiran anda. Fikirkan resume anda sebagai tempat jualan anda - anda perlu untuk menjual diri anda dengan cara yang terbaik mungkin. 

Melabur sedikit masa dan penyelidikan ke dalam Membangunkan resume anda. Anda pasti ingin memastikan resume anda bebas daripada kesilapan bukan? - semak tatabahasa dan ejaan anda, pastikan kesemua nama syarikat, sekolah dan bandar dieja dengan betul. Resume yang mengandungi kesilapan, tidak kira berapa minimum, majikan berpotensi memberi gambaran bahawa anda tidak mempunyai apa-apa perhatian kepada perincian, bahawa anda tidak mengambil masa untuk menyemak semula kerja anda, dan bahawa anda adalah seorang 'poor comunicator'. 

Selain itu, pastikan resume anda menggunakan format yang betul. Stick untuk fon asas, seperti Arial dan Times New Roman. Pastikan saiz fon dan warna, standard; tidak menggunakan fon besar atau multi-warna dalam resume anda. Jangan terlalu berani menggunakan huruf condong, atau large-cap text. Pastikan format resume anda konsisten dan kelihatan besar apabila dilihat secara online atau dicetak. Pastikan resume anda kepada satu atau dua muka surat - muka surat yang banyak memberikan gambaran bahawa anda 'Sama ada tidak tahu bagaimana untuk merumuskan dengan ringkas lagi padat pendidikan dan pengalaman anda, atau bahawa anda' yang menyenaraikan maklumat yang tidak perlu demi mengambil ruang. 

Jika anda tidak pernah menulis resume sebelum ini, dapatkan buku-buku rujukan, rujuk sumber Internet atau mendapatkan bantuan daripada penulis resume profesional. Resume yang ditulis dengan baik boleh menjadi pemisah samaada anda akan berjaya mendapatkan pekerjaan anda atau kecundang awal. Rujuk 'Rahsia Resume Pekerjaan' | KLIK DISINI.

0 Komentar untuk "Apakah Resume Dan Mengapa Resume Penting?"

ping blog
Ping
Blogged.my Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Florists Links Text Back Links Exchanges
 
Copyright © 2014 - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info