Contoh Soalan Peperiksaan Online Pegawai Psikologi S41

Artikel ini kesinambungan daripada artikel sebelum ini iaitu Format Peperiksaan Online Pegawai Psikologi S41|KLIK DISINI dan Preview Pakej Rujukan Pegawai Psikologi S41 2015 |KLIK DISINI. Mungkin anda salah seorang calon yang akan menduduki peperiksaan Online Pegawai Psikologi S41 yang akan diselia oleh Pihak SPA (Suruhanjaya Perkhidmatan Awam) pada 25 Mac 2015 nanti. 

Jadi, dalam artikel ini, Majalah Kerjaya akan memberi gambaran yang lebih khusus dengan contoh-contoh soalan peperiksaan online Pegawai Psikologi S41. Jika anda pernah menduduki peperiksaan online yan dibuat oleh pihak SPA, seperti Peperiksaan Online Pegawai Tadbir Diplomatik (PTD) M41, Peperiksaan Online Penolong Penguasa Pegawai Kastam W27 dan lain-lain jawatan, mungkin ada serba sedikit persamaan, namun berbeza melibatkan bidang pekerjaan yang anda pohon. Namun, harus diingat ini hanya contoh soalan berdasarkan format peperiksaan  online yang diselia oleh pihak SPA dan bukannya soalan ramalan atau soalan bocor bagi peperiksaan online pegawai psikologi S41.


Contoh Soalan & Jawapan Peperiksaan Online 
Pegawai Psikologi S41|Seksyen A



1. Kauseling boleh ditakrifkan sebagai



A. Satu proses pertolongan berstruktur yang dikendalikan oleh Kaunselor melalui pendekatan psikologi kepada klien.

B. Kaunselor mempermudahkan, membimbing, memberi sokongan serta dorongan kepada klien ke arah celik akal.

C. Selepas dikaunseling, klien boleh membuat keputusan dalam menyelesaikan masalah atau kerumitan yang dihadapi.

D. Membantu menyelesaikan masalah klien dengan cepat.





2. Kaunseling diwujudkan dengan objektif untuk



I. Membimbing klien serta keluarganya ke arah celik akal.

II. Membimbing klien serta keluarga ke arah menerima keadaan mereka seadanya dari aspek emosi.

III. Membantu klien serta keluarganya membina strategi daya tindak mengikut kemampuan masing-masing.

IV. Menyelesaikan masalah dengan cara yang sistematik.



A. I dan II

B. I, II dan III

C. II, III dan IV

D. I, II, III dan IV





3. Di antara berikut, yang manakah peranan Unit Psikologi dan Kaunseling di hospital kerajaan?



I. Unit Psikologi dan Kaunseling dianggotai oleh seorang Pegawai Psikologi PSM Kementerian Kesihatan Malaysia Gred S41.

II. Dinamakan sebagai Unit Psikologi dan Kaunseling kerana pendekatan psikologi dan kaunseling digunakan untuk membantu menangani konflik dan isu berkaitan.

III. Gabungan 2 disiplin ini adalah untuk menghasilkan perkhidmatan psikologi kaunseling yang efisien dan efektif.

IV. Memberikan perkhidmatan kepada pesakit hospital sahaja.



A. I dan II

B. I, II dan III

C. II, III dan IV

D. I, II, III dan IV




4. Unit Psikologi dan Kaunseling ditubuhkan dengan objektif bagi


I. Meningkatkan kestabilan emosi, mental & spiritual klien yang memerlukan perkhidmatan intervensi yang diberikan.

II. Meningkatkan kesedaran orang ramai terhadap kepentingan kesihatan mental, emosi & spiritual dalam mengharungi hidup yang sihat.

III. Membantu untuk meningkatkan kebolehan ke arah perubahan tingkah laku yang lebih berkesan.

IV. Menggalakkan celik akal dikalangan klien bagi membuat pilihan dan keputusan yang efisien dan berkesan dalam menyelesaikan konflik dan isu yang mengaganggu kehidupan.



A. I dan II

B. I, II dan III

C. II, III dan IV

D. I, II, III dan IV





5. Berikut merupakan fungsi Unit Psikologi dan Kaunseling KECUALI



A. Melaksanakan program-program pembangunan modal insan di kalangan penjawat awam di hospital.

B. Program-program pembangunan insan turut dibuka kepada penjawat swasta.

C. Menjalankan sesi Klinik Kaunseling/Intervensi ke atas klien yang dirujuk/sukarela (walk in).

D. Intervensi yang dijalankan bertujuan untuk membantu penyelesaian isu dan konflik yang dihadapi.





6. Sesi Intervensi (kaunseling) yang dijalankan mengambil masa selama:


A. 15 minit – 30 minit

B. 30 minit – 45 minit

C. 45 minit – 60 minit

D. 60 minit – 75 minit


Contoh Soalan & Jawapan Peperiksaan Online 
Pegawai Psikologi S41|Seksyen B

1. Sebuah mesin fotostat dengan kos RM 1,800.00 telah dibeli pada 1 Januari 2005. Aset ini disusut nilaikan pada 15 % setahun mengikut kaedah ansuran tetap. Kirakan belanja susut nilai untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2009.


A. RM 280.00

B. RM 450.00

C. RM 540.00

D. RM 720.00




2. Pilih jawapan yang betul mengikut turutan





3. Ramli telah menjual telefon bimbitnya dengan harga RM 1000.00 kepada Maisara. Beliau telah untung sebanyak 25 %. Berapakah harga sebenar telefon bimbit nya



A. RM 520.00

B. RM 850.00

C. RM 492.00

D. RM 750.00



KEUNTUNGAN 25 % dari harga jualan

Harga sebenar = harga jualan – untung

1000 – 250 = 750

Jawapan D


4. Fakhrul memeriksa nadinya dan mendapati bahawa degupan jantungnya adalah pada kadar 80 seminit semasa berehat. Pada kadar ini, berapakah hari yang diambil untuk jantungnya berdegup sebanyak 2,000,000 kali ?



A. 9 hari

B. 15 hari

C. 18 hari

D. 19 hari




5. Carta pai berikut menunjukkan sukan berbola yang menjadi pilihan 500 orang pelajar. Sekiranya bilangan yang memilih bola keranjang adalah 2/5 daripada bilangan yang memilih bola sepak, hitung jumlah pelajar yang memilih bola tampar




A. 30 orang

B. 15 orang

C. 20 orang

D. 25 orang




Bola tampar = jumlah – Bola sepak – Bola keranjang – Bola baling

= 500 – 250 – 100 – 125

= 25 orang

Jawapan D



Contoh Soalan & Jawapan Peperiksaan Online 
Pegawai Psikologi S41|Seksyen C



1. Apabila peluang ada, kita tidak perlu lagi berusaha

A. Ya 
B. Tidak 
C. Tidak Pasti


2. Saya selalu didenda di zaman persekolahan dahulu

A. Setuju 
B. Tidak setuju 
C. Tidak Pasti


3. Apabila ada seseorang yang mencurigakan, saya akan berjaga-jaga

A. Setuju 
B. Tidak setuju 
C. Tidak Pasti


4. Idea saya banyak tetapi saya sukar mengeluarkannya

A. Ya 
B. Tidak 
C. Tidak Pasti

5. Mengambil risiko terhadap sesuatu tindakan adalah tidak menjadi masalah kepada saya kerana ianya kesukaan saya.

A. Ya 
B. Tidak 
 C. Tidak Pasti


6. Walaupun di mana saya berada, saya tetap boleh menyesuaikan diri.

A. Ya 
B. Tidak 
C. Tidak Pasti



7. Jika kita berbuat baik dengan orang lain, kita akan dibalas dengan perkara yang baik juga.

A. Setuju 
B. Tidak setuju 
C. Tidak Pasti


8. Saya tidak perlu membalas budi rakan saya apabila dia membantu saya kerana dia merupakan rakan baik saya.

A. Setuju 
B. Tidak setuju 
C. Tidak Pasti


9. Walaupun barang yang saya beli kurang bermutu, saya tidak akan membuat sebarang aduan.

A. Ya 
B. Tidak Pasti 
C. Tidak


10. Saya lebih produktif apabila saya bekerja secara berkumpulan

A. Ya 
B. Tidak
C. Tidak Pasti


11. Jika saya tahu tentang kenaikan pangkat tahun hadapan, saya akan bekerja dengan penuh dedikasi.

A. Ya 
B. Tidak Pasti 
C. Tidak


12. Sesuatu perkara boleh saya lihatnya secara positif.

A. Ya 
B.Tidak 
C. Tidak Pasti

13. Untuk memastikan kemajuan sesuatu masyarakat itu, mereka perlu ada semangat tolong menolong antara satu sama lain.

A. Setuju 
B. Tidak setuju 
C. Tidak Pasti


14. Saya masih akan menolong rakan saya walaupun dia tidak membalas budi saya.

A. Setuju 
 B. Tidak setuju 
C. Tidak Pasti


15. Antara sumber inspirasi saya adalah kejayaan orang lain

A. Ya
B. Tidak 
C. Tidak Pasti


16. Apabila dimarahi, saya akan melenting

A. Ya 
B. Tidak Pasti 
C. Tidak


17. Pada setiap masa, saya sentiasa suka dipandang kemas dan bersih.

A. Ya 
B.Tidak 
C. Tidak Pasti


18. Menyelesaikan masalah perlukan kepada kemahiran komunikasi

A. Ya 
B.Tidak 
C. Tidak Pasti


19. Apabila berpindah ke tempat baru, saya yang akan memulakan perbualan

A. Ya 
B. Tidak 
C. Tidak Pasti

20. Masa tidur saya tidak teratur

A. Ya 
B. Tidak 
C. Tidak Pasti



Semoga beberapa soalan contoh diatas dapat membantu anda calon peperiksaan online Pegawai Psikologi S41 menjawab soalan dengan jayanya. Kami bagi pihak majalah kerjaya mendoakan kejayaan anda.

Jika anda perlukan lebih banyak soalan-soalan contoh peperiksaaan online Pegawai Psikologi S41 beserta jawapan, Majalah Kerjaya menyarankan anda untuk mendapatkan Pakej Rujukan Peperiksaan Online Pegawai Psikologi S41 yang telah disediakan oleh Tim InfoKerjaya | KLIK DISINI


Dapatkan SEKARANG!


Tags: Pakej rujukan peperiksaan pegawai psikologi s41, panduan pegawai psikologi s41, format peperiksaan online pegawai psikologi s41,pegawai psikologi,pegawai psikologi S41,psikologi S41,psikologi gred s41,exam s41,exam pegawai psikologi,exam pegawai psikologi gred 41,exam psikologi 2015,peperiksaan s41,peperiksaan pegawai psikologi,peperiksaan pegawai psikologi gred 41



           

  
0 Komentar untuk "Contoh Soalan Peperiksaan Online Pegawai Psikologi S41"

ping blog
Ping
Blogged.my Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Florists Links Text Back Links Exchanges
 
Copyright © 2014 - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info