Preview Rujukan Pantas & Simulasi Temuduga Latihan Separa Perubatan


PREVIEW RUJUKAN PANTAS LATIHANSEPARA PERUBATAN

Pengenalan Separa Perubatan

Separa Perubatan merupakan bidang kerjaya yang ditawarkan menerusi Suruhanjaya Perkhidmatan Awam (SPA). Ia merupakan satu kerjaya yang ditaja oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM). Calon yang layak akan dipanggil ke sesi peperiksaan dan temuduga menerusi surat panggilan. Selain itu, semakan di portal SPA juga boleh dilakukan untuk melihat kelayakan.

Dalam setahun, pengambilan Separa Perubatan akan diadakan sebanyak 2 kali. Setiap calon yang melepasi tapisan peperiksaan dan temuduga akan menerima elaun bulanan sebanyak RM857.57 sepanjang kursus tersebut dijalankan.



Latihan Bertaraf Diploma

Terbahagi kepada 10 jawatan :

 Latihan Penolong Pegawai Kesihatan Persekitaran

 Latihan Jurupulih Perubatan (Anggota)

 Latihan Jurupulih Perubatan (Cara Kerja)

 Latihan Jururawat

 Latihan Jururawat Pergigian

 Latihan Juruteknologi Makmal Perubatan

 Latihan Juruteknologi Pergigian

 Latihan Juru X-Ray

 Latihan Penolong Pegawai Farmasi

 Latihan Penolong Pegawai Perubatan



Syarat kelayakan untuk memohon diploma Separa Perubatan :

§ Pemohon wajib memiliki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan dan lulus Bahasa Malaysia (termasuk lulus Ujian Lisan) di peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh Kerajaan.

 Kelayakan SPM mengikut Sistem Terbuka untuk latihan ke Perkhidmatan Awam.

 Calon-calon yang menduduki dan memiliki Sijil SPM mengikut sistem terbuka boleh dilantik ke skim-skim perkhidmatan yang mensyaratkan kelayakan demikian sebagai syarat lantikan. Untuk menentukan tahap kelulusan tersebut setaraf dengan kelulusan Sijil Penuh SPM, iaitu sijil yang dikeluarkan sebelum pelaksanaan peperiksaan mengikut sistem terbuka, syarat-syarat di bawah perlu dipenuhi.

 Lulus 6 mata pelajaran termasuk Bahasa Malaysia, dengan 2 daripada mata pelajaran ialah di peringkat Kepujian dan selebihnya peringkat Lulus dalam 1 peperiksaan; atau

 Lulus 6 mata pelajaran termasuk Bahasa Malaysia, dengan 2 mata pelajaran ialah di peringkat Kepujian dan selebihnya peringkat Lulus yang dikumpulkan dalam 2 peperiksaan dalam tempoh 3 tahun berturut-turut; dan

 Memenuhi syarat Bahasa Malaysia, sama ada Kepujian atau Lulus dan subjek-subjek tertentu seperti yang disyaratkan dalam skim perkhidmatan.

 Keutamaan diberikan kepada pemohon yang memiliki kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia (termasuk lulus Ujian Lisan), Sains/Sains Tulen, Bahasa Inggeris dan Matematik.



Umur calon untuk memohon Latihan Separa Perubatan Bertaraf Diploma :

Calon lantikan terus berumur tidak kurang dari 17 tahun dan tidak melebihi 25 tahun pada tarikh tutup permohonan;

 Pegawai yang sedang berkhidmat untuk Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) hendaklah berumur kurang dari 51 tahun pada tarikh permohonan.

 Pegawai yang sedang berkhidmat (bukan KPSL) dalam Perkhidmatan Awam/Badan Berkanun dan Kuasa Tempatan yang telah disahkan perkhidmatannya hendaklah berumur tidak melebihi 38 tahun pada tarikh tutup permohonan.


Latihan Bertaraf Sijil

Terbahagi kepada 3 jawatan :

 Latihan Jururawat Masyarakat

 Latihan Pembantu Pembedahan Pergigian

 Latihan Pembantu Kesihatan Awam


Syarat kelayakan untuk memohon sijil Separa Perubatan :

 Lulus Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) atau kelayakan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan dan memiliki Kepujian dalam subjek Bahasa Melayu pada peringkat SPM atau kelulusan yang diiktiraf setaraf dengannya oleh kerajaan.

 Keutamaan akan diberikan kepada pemohon yang memiliki kepujian dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia dan Sains/Sains Paduan serta kepujian mata pelajaran Bahasa Inggeris dan lulus Matematik.


Umur calon untuk mengikuti Latihan Separa Perubatan bertaraf sijil: 

 Calon lantikan terus hendaklah berumur tidak kurang dari 17 tahun dan tidak melebihi 25 tahun pada tarikh tutup permohonan;

 Pegawai yang sedang berkhidmat untuk Kenaikan Pangkat Secara Lantikan (KPSL) hendaklah kurang dari 51 tahun pada tarikh permohonan;

 Pegawai sedang berkhidmat (bukan KPSL) dalam Perkhidmatan Awam/Badan Berkanun dan Kuasa Tempatan yang telah disahkan dalam perkhidmatan hendaklah berumur tidak melebihi 38 tahun pada tarikh tutup permohonan.


Proses Tapisan Dalam Separa Perubatan

Sebelum anda diterima masuk ke dalam latihan Separa Perubatan, tapisan peperiksaan dan temuduga akan dijalankan bagi memilih calon-calon yang layak. Tapisan pertama bermula sejak calon mengisi borang permohonan di laman rasmi SPA. Calon-calon yang menepati syarat akan dipanggil ke peperiksaan Separa Perubatan. Di antara soalan-soalan yang bakal ditanya ialah Pengetahuan Am dan Ujian Psikometrik. Calon-calon yang lulus peperiksaan akan dipanggil untuk tapisan temuduga.


Kriteria Yang Dinilai Dalam Temuduga Separa Perubatan

1. Kelulusan akademik.

Periksa kembali kelulusan yang anda miliki. Adakah ianya menepati kriteria yang diperlukan? Adakah subjek yang anda ambil semasa SPM dahulu sama seperti yang tertulis di portal SPA? Adakah anda lulus subjek minimum seperti yang dikehendaki? Adakah anda lulus Ujian Lisan? Sekiranya tidak, anda bakal tersingkir awal-awal lagi. Anda akan gagal menyertai latihan Separa Perubatan buat selama-lamanya.


2. Pengetahuan dan minat.

Panel penemuduga akan bertanyakan kepada calon mengenai Separa Perubatan dan hal ehwal yang berkaitan dengannya. Sebagai calon yang dipanggil ke sesi temuduga, anda perlu kaji setiap latihan yang ada dalam Separa Perubatan sebagai persediaan. Fokus kepada latihan yang anda pilih. Sebagai contoh Latihan Jururawat. Kumpulkan maklumat seperti ciri-ciri yang diperlukan untuk menjadi seorang Jururawat. Selain itu, senaraikan tugas-tugas yang perlu dilakukan selaku Jururawat.


3. Pengetahuan am.

Bahagian ini memang mencabar kerana anda perlu mengambil tahu banyak perkara. Buat satu senarai rujukan yang bermula dengan bidang kesihatan, ubat-ubatan, komputer, ekonomi dan isu semasa. Jawab soalan berpandukan fakta dengan membuat rujukan dari mana-mana sumber yang rasmi dan boleh dipercayai.


4. Sikap dan perwatakan.

Penemuduga akan membuat penilaian berdasarkan sikap dan perwatakan yang anda tampilkan bermula dengan gerakan pertama anda masuk ke bilik temuduga, cara anda memberi salam, cara anda menjawab soalan, gerakan tangan, pandangan mata dan cara anda mengucapkan terima kasih. Semasa temuduga, anda mungkin akan menghadapi pelbagai bentuk pertanyaan termasuklah soalan berbentuk provokasi. Oleh itu anda perlu bijak mengawal emosi dan sentiasa ingat bahawa anda sedang ditemuduga.


5. Kelancaran, kepetahan dan kercerdasan menjawab soalan.


Untuk menjawab soalan temuduga dengan lancar, anda perlukan persediaan dan latihan. Tampilkan bahawa anda merupakan seseorang yang gemar berkomunikasi dan berbincang. Upayakan untuk menjawab soalan tanpa tersekat-sekat. Bidang Separa Perubatan memerlukan seseorang individu yang mampu berkomunikasi dengan baik semasa menjalankan tugas.


6. Penglibatan ko-kurikulum.


Semasa di sekolah dahulu, apakah kelab, persatuan dan unit beruniform pilihan anda? Aspek ini bakal mempengaruhi keputusan temuduga Separa Perubatan anda. Jika anda tidak mempunyai rekod ko-kurikulum yang baik, anda bakal kecundang. Untuk sukses dalam kerjaya Separa Perubatan, anda haruslah menjadi seseorang yang boleh bersosial dan bercampur dengan orang ramai.


Soal Jawab Separa Perubatan

PREVIEW COPY.....................................................................................................................................
.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Banyak lagi dalam|Rujukan Pantas Temuduga Separa Perubatan

KLIK SINI

PREVIEW SIMULASI TEMUDUGA SEPARA PERUBATAN


Simulasi Temuduga Separa Perubatan

Dalam setiap sesi temuduga, anda perlukan latihan sebagai persediaan sebelum menghadapi temuduga yang sebenar. Dalam nota ini anda dikehendaki membuat latihan bagi menghadapi temuduga separa perubatan.

Nota ini adalah simulasi untuk anda menjalankan latihan temuduga sebelum menghadapi temuduga Separa Perubatan yang sebenar. Oleh itu jadikan ia sebagai panduan sahaja dan elakkan daripada terlalu bergantung dengan soalan dan jawapan yang terdapat dalam nota ini.


1. Cara memperkenalkan diri kepada panel penemuduga

Tujuan : Panel penemuduga akan bertanyakan soalan ini untuk melihat reaksi anda untuk memperkenalkan diri. Selain daripada menghilangkan rasa gementar calon, penemuduga mahu melihat kesediaan calon untuk berkhidmat dalam Separa Perubatan.

Soalan : Sila perkenalkan diri anda

Jawapan : Nama saya Mohamad Fattah bin Mohamad Fateh. Saya memiliki kelulusan cemerlang yang diperlukan dalam akademik dan aktif dalam ko-kurikulum di sekolah. Saya gemarkan aktiviti sosial dan aktiviti di luar kelas. Saya merupakan seorang yang berdisiplin dan amanah untuk memikul tanggung jawab dalam latihan Separa Perubatan.

Tip menjawab : Fokus jawapan yang menjurus ke arah Separa Perubatan dan nilai-nilai murni yang terdapat dalam diri anda.


2. Kongsikan keputusan peperiksaan SPM anda

Tujuan : Panel penemuduga mahu melihat sejauh mana kesediaan anda untuk berkongsikan maklumat peperiksaan SPM yang mungkin cemerlang atau tidak cemerlang.

Soalan : Apa keputusan peperiksaan SPM anda yang lepas?

Jawapan : Saya mendapat A untuk kesemua subjek yang diperlukan untuk memasuki latihan Separa Perubatan dan mendapat status lulus bagi Ujian Lisan (jawab mengikut keputusan SPM anda).

Tip menjawab : Fokus jawapan pada subjek yang cemerlang dan memenuhi kriteria yang diperlukan dalam Separa Perubatan.


3. Mengapa tidak sambung belajar di IPTA

Tujuan : Panel penemuduga hendak melihat bagaimana calon-calon menyelesaikan masalah dan membuat pilihan secara bijak sekaligus melihat latar belakang pengetahuan calon.


Soalan : Mengapakah anda tidak memilih untuk sambung belajar di IPTA?

PREVIEW COPY
Jawapan Penuh | KLIK SINI

Tip menjawab : Tonjolkan pengetahuan anda mengenai kelebihan yang bakal diperolehi apabila menyertai latihan Separa Perubatan.


4. Pengalaman kerja sementara

Tujuan : Panel penemuduga mahu melihat bagaimana anda berdikari dan bergaul dengan masyarakat sebelum memohon latihan Separa Perubatan. Persamaan aktiviti kerja yang anda lakukan bakal memudahkan anda diterima ke dalam latihan.

Soalan : Apakah kerja sementara yang anda lakukan sebelum ini?

Jawapan : Saya menjadi juruwang di kedai pakcik selepas tamat peperiksaan SPM. Di situ saya belajar untuk berkomunikasi dengan orang ramai, bersabar dengan karenah pelanggan dan belajar membuat keputusan. Saya percaya pengalaman kerja ini akan dapat membantu saya berurusan dengan orang ramai jika diterima sebagai pelatih Separa Perubatan.


Tip menjawab : Kaitkan pengalaman kerja yang lepas sebagai satu kelebihan untuk anda gunakannya dalam latihan Separa Perubatan. Tunjukkan bahawa anda berasa selesa apabila ditanyakan sedemikian. Kematangan anda menjawab soalan akan mencerminkan bagaimana anda berurusan di kemudian hari.


5. Kenapa memohon latihan Separa Perubatan

Tujuan soalan : Terdapat 10 bidang dalam latihan Separa Perubatan. Ada sebahagian calon yang ditawarkan lebih daripada 1 bidang. Oleh itu lakukan rujukan mengapa anda memilih bidang tersebut.



Soalan : Mengapakah anda memilih latihan Separa Perubatan?

PREVIEW COPY
Jawapan Penuh | KLIK SINI


Tip menjawab : Cari maklumat yang berkaitan dengan bidang latihan yang dipohon untuk menyokong jawapan anda. Buat senarai pendek tugas-tugas setiap jawatan dalam latihan Separa Perubatan Gred U29 supaya anda mudah ingat dan membuat rujukan.

5.1 Tugas Jurupulih Perubatan Anggota Gred U29

Soalan : Apakah contoh tugas-tugas seorang Jurupulih Perubatan Anggota Gred U29?

Jawapan : Di antara tugas-tugas seorang Jurupulih Perubatan Anggota Gred U29 ialah :

 Pemulihan anggota dengan menggunakan senaman, cahaya elektrik, sejuk air, urut dan elektrik.

 Merancang program rawatan kepada pesakit supaya dapat memberi kesan yang diperlukan.

 Membantu doktor menentukan jenis penyakit, misalnya menguji dengan cara elektrik.

 Menyimpan laporan kemajuan pesakit-pesakit terutama penyakit yang mengambil masa panjang seperti polio.

 Memaklumkan kepada pegawai perubatan mengenai kesesuaian sesuatu skim rawatan terhadap seseorang pesakit.


5.2 Tugas Jurupulih Perubatan Cara Kerja Gred U29


Soalan : Apakah contoh tugas-tugas seorang Jurupulih Perubatan Cara Kerja Gred U29?

Jawapan : Di antara tugas-tugas seorang Jurupulih Perubatan Cara Kerja Gred U29 ialah :
 Khidmat Teraputik dan Pemulihan
 ★Merancang program rawatan

 
Melaksana program rawatan

 
Menilai program rawatan dan progres pesakit

 Khidmat Pencegahan, Promotif dan Rundingan

 
Memberi nasihat mengenai penjagaan kesihatan personal.

 
Menyediakan program pendidikan kepada pesakit dan keluarga pesakit supaya ketidakupayaan pesakit tidak menjadi lebih teruk.
Menyediakan program kesihatan dan keselamatan pekerja di tempat kerja.


5.3 Tugas Jururawat Gred U29

Soalan : Apakah contoh tugas-tugas seorang Jururawat Gred U29?

Jawapan : Di antara tugas-tugas seorang Jururawat Gred U29 ialah :

 Tugas-tugas Jururawat Kesihatan:

 
Perawatan Kesihatan Keluarga

Perkhidmatan kesihatan ibu dan kanak-kanak

Perkhidmatan lawatan ke rumah

Perkhidmatan kesihatan di sekolah

Perkhidmatan perancang keluarga

Pendidikan kesihatan


 Latihan - Membantu dalam mengajar pelbagai kategori pelatih separa perubatan semasa latihan mereka.

 Menyelia:

 
Menyelia pekerja-pekerja 'Auxilliary' dan kakitangan kesihatan lain dalam kawasan operasi.

 
Menyelia bidan kampung dan bidan swasta berdaftar.


 Tugas-tugas Jururawat Di Hospital:
  
Penjagaan Pesakit:

 +Mengurus dan melayan makan minum pesakit.

 +Mengurus dan menjaga kebersihan pesakit.

 +Penjagaan dan merawat ibu selepas bersalin.


Penjagaan dan merawat bayi selepas kelahiran:

 + Membantu Doktor dalam menjalankan tugas-tugas perawatan.

+ Menyelia Penolong Jururawat, Bidan dan kakitangan bawahan.


Dan banyak lagi ..............................................!


- Tamat Preview Copy –


Rujukan Penuh Naskah ini diberikan kepada pembeli Rahsia Lulus Temuduga Kerja Kerajaan di

+
BONUS PERCUMA



(BONUS ini tamat pada 17 APRIL 2015)


0 Komentar untuk "Preview Rujukan Pantas & Simulasi Temuduga Latihan Separa Perubatan"

ping blog
Ping
Blogged.my Kedai Backlink,Backlink Percuma My Ping in TotalPing.com Florists Links Text Back Links Exchanges
 
Copyright © 2014 - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info